Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży. Przykład instalacji kompleksowej

5 września 2022

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży otrzymała nową siedzibę z salą koncertową oraz przestrzenią koncertową w foyer. Miło nam poinformować, że dostarczyliśmy tu wszystkie elementy technologii scenicznych, od nagłośnienia sali koncertowej i przestrzeni kameralnej, przez mechanikę, światło i interkom, aż po system tłumaczeń symultanicznych.

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży, do 2008 roku funkcjonująca jako Łomżyńska Orkiestra Kameralna, w ciągu swojego istnienia zagrała ponad tysiąc koncertów w Polsce i za granicą, a także otrzymała również wiele nagród za działalność i wkład w rozwój kultury muzycznej. Dzięki staraniom dyrektora Filharmonii, profesora Jana Miłosza Zarzyckiego, w 2018 rozpoczęto przebudowę istniejącego budynku, tak by udostępnić lokalnej publiczności nowoczesny obiekt filharmoniczny, umożliwiający odbiór muzyki na najwyższym poziomie. Wyremontowany budynek otrzymał salę koncertową na 400 miejsc oraz dodatkową przestrzeń na koncerty kameralne. Pomieszczenia koncertowe zostały zaadaptowane akustycznie według projektu Ewy Więckowskiej-Kosmali, zaś generalnym wykonawcą technologii scenicznych jest Audio Plus.

W sali koncertowej zastosowano system nagłośnieniowy L-Acoustics, bazujący na zestawach szerokopasmowych KIVA II (po 8 na stronę), które umieszczono na zmotoryzowanych sztankietach głośnikowych. Za niskie tony odpowiadają cztery subwoofery SB15m, zaprojektowane jako komplementarne dla modułów KIVA. Dodatkowo dostarczono cztery subwoofery SB18m, które dbają o najniższe pasmo w przypadku koncertów rozrywkowych – są one umieszczone na scenie. Frontfill realizuje sześć punktowych zestawów 5XT, także stojących na skraju sceny. Ciekawie rozwiązano zestawy sidefill (dwa punktowe źródła X12), bowiem zainstalowano je na sztankietach gron systemu frontowego. Cały ten system otrzymuje moc z pięciu 4-kanałowych końcówek L-Acoustics LA4X. Zupełnie unikatowym rozwiązaniem jest zastosowanie procesora L-Acoustics P1, który potrafi automatycznie przestroić system nagłośnieniowy na przykład przy zmianie wilgotności lub ciśnienia.

Dyrektor Naczelny i Artystyczny Filharmonii Kameralnej w Łomży, profesor Jan Miłosz Zarzycki tak podsumowuje adaptację akustyczną i nagłośnienie sali koncertowej: „Poszukiwaliśmy uniwersalnego systemu nagłośnieniowego, który będzie brzmiał bez zarzutu, szczególnie podczas koncertów muzyki rozrywkowej, jako że wykonując muzykę klasyczną zadowalamy się naturalną akustyką sali. System L-Acoustics dobrze spełnia te wymagania”.

Kolejne trzy wzmacniacze LA4X zastosowano jako nagłośnienie sceny. Napędzają one monitory sceniczne, mianowicie 6 sztuk X12 oraz 2 sztuki X8. W zaadaptowanej akustycznie reżyserni wykorzystano także parę monitorów L-Acoustics 108P jako odsłuchy pracującego tam realizatora.

Podczas projektowania kabiny reżyserskiej świadomie zrezygnowano z okien, aby umożliwić realizatorowi faktyczny odsłuch sali. Ze względów wizualnych zamontowano żaluzje, a dodatkowo żaluzje przeciwpożarowe. Do dyspozycji reżyserów są dwie konsolety cyfrowe Yamaha QL5, przy czym jedna pracuje jako frontowa, zaś druga jako monitorowa. Moduły wejść/wyjść dla tych konsolet zainstalowano w estetycznym mobilnym racku. Uzupełnieniem instalacji są indywidualnie wykonane przyłącza sygnałowe oraz specjalna krosownica głośnikowa.

Z pomniejszych, lecz równie niezbędnych systemów są mikrofony przewodowe i bezprzewodowe topowych marek, a także system wspomagania osób niedosłyszących, podglądu akcji scenicznej oraz rozbudowany system interkomowy. Ten pierwszy system oparty jest na urządzeniach Phonak Roger, zaś podgląd – na urządzeniach Sony, BlackMagic, Samsung i innych. Do zrealizowania interkomu wykorzystano oczywiście wiodące rozwiązania marki RTS, m. in. 11 pulpitów interkomowych różnego rodzaju oraz matrycę RTS ODIN. Charakterystycznym dla wielu realizacji Audio Plus elementów jest indywidualnie wykonany, mobilny stojak inspicjenta. Zainstalowano w nim elementy interkomu oraz podglądu i jest on niezbędny do realizacji skomplikowanych produkcji muzycznych. Ponadto Audio Plus dostarczyła cztery przenośne kabiny tłumaczeń symultanicznych marki KASO.

Z uwagi na brak osobnej sali kameralnej inwestorzy zdecydowali się na dostosowanie foyer do odsłuchu muzyki. W myśl tego biuro projektowe Ewy Więckowskiej-Kosmali wykonało projekt adaptacji akustycznej, natomiast Audio Plus zainstalowała tu interesujący system nagłośnieniowy, bazujący na urządzeniach marki Dynacord: pełnopasmowych zestawach głośnikowych, pasywnych subwooferach oraz wzmacniaczach dedykowanych tego typu instalacjom. „Zaadaptowanie foyer na przestrzeń koncertową do realizacji koncertów kameralnych było dużym wyzwaniem” – podsumowuje dyrektor Jan Miłosz Zarzycki. – „Ale było warto, bo jej akustyka i nagłośnienie przerosły nasze oczekiwania” – dodaje.

Ale to nie wszystko, co zostało zainstalowane w Filharmonii w Łomży. Jako podwykonawca wystąpiła firma PS Teatr, która dostarczyła system oświetlenia scenicznego, oparty na konsolecie ChamSys oraz reflektorach ETC, DTS i Spotlight. Zaś za mechanikę odpowiedzialna była firma BSC System, która wykonała podesty sceniczne, zmotoryzowane mosty oraz wspomniane sztankiety głośnikowe. Za projekt technologii scenicznych odpowiada warszawskie biuro Sound Design & Stage Technology. Wyposażenie Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży jest dobrym przykładem kompleksowej instalacji, wykonanej przez Audio Plus od A do Z. „To pozwoliło na skoordynowanie różnych części instalacji, od adaptacji akustycznej przez mechanikę po światło i dźwięk. Oddaliśmy kolejny gotowy do użytku obiekt, który może się poszczycić światowym wyposażeniem na długie lata.” – podsumowuje Robert Kukiełka, Project Manager w Audio Plus.