O autorze

Inż. Jerzy Kubiak jest cenionym inżynierem systemów nagłośnieniowych i realizatorem dźwięku, doświadczonym w pracy przy dużych wydarzeniach live. Prowadzi własną firmę produkcyjną, a jednocześnie od 2007 roku współpracuje z firmą Fotis Sound, która realizuje nagłośnienie podczas największych wydarzeń muzycznych w Polsce. Jest autorem licznych artykułów i opracowań w prasie branżowej, które wychodzą wprost z jego pasji dla technologii związanej z dźwiękiem.

Jerzy posiada nadany mu przez firmę L-Acoustics międzynarodowy certyfikat KSE, uprawniający go do pracy ze wszystkimi systemami L-Acoustics, w tym K2 i K1. Jest też pierwszym w Polsce absolwentem kursu zaawansowanego z technologii L-Acoustics L-ISA, oczywiście udokumentowanego certyfikatem. Prywatnie i zawodowo jest fanem marki L-Acoustics.

„Gdy otrzymałem propozycję napisania tego artykułu, od razu wiedziałem, że nie skończy się na marketingowej gadce, która zwykle jest ignorowana przez realizatorów czy inżynierów. Jestem wielkim fanem popularyzacji nauki, ale też zmuszania do łączenia zjawisk, z którymi spotykamy się na koncertach, z pracami naukowymi na ten temat. Nie mówię tutaj o rozpatrywaniu na każdym koncercie tego, jak wpłynie gęstość, wzrost i wiek oraz proporcja wagi do wzrostu uczestników koncertu na absorpcję dźwięku w danym pasmie. Chodzi mi bardziej o te zjawiska, które uwzględniają programy predykcyjne i systemy pomiarowe. Jak intuicyjnie połączyć precyzję pracy subwoofera z jego odpowiedzią impulsową, jakość odpowiedzi impulsowej z wpływem na zrozumiałość, czy długość grona z brakiem niskich tonów pod nim? Dlaczego zgubimy transjent werbla, gdy atak bramki będzie zbyt długi lub atak kompresora zbyt krótki? Zależności jest bardzo wiele i czasem wystarczy trochę dłużej się zastanowić. To jest moje podejście: ciągła próba łączenia napotykanych zjawisk z tym, co na ich temat wiadomo. Wyniki wydają się być naukowo „chłodne”, ale dają pozytywne skutki. Nie da się tego osiągnąć inaczej, niż bez przerwy zgłębiając temat. Tym bardziej, że technika związana z dźwiękiem rozwija się w tempie bolidu Formuły 1.”